Go Back   LiveForum Debatten > Generel debat > Generelt

Generelt I dette forum kan du debattere alt live-relateret, der ikke hører hjemme i et af de andre fora.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03.11.2003, 12:01
Mathias Dam Mathias Dam is offline
Registered User

Mathias Dam is on a distinguished road
Pædofili

Afledt af tråden om in-game voldtægt.
Det her er mest en forespørgsel til de aktive foreningsfolk. Hvad gør I for at sikre mod eventuelle pædofile blandt ungdomsscenarierne / kampagner?

Bemærk at det er et spørgsmål om der finder nogen forebyggelse sted, som man kender det inden for idrætsklubber.
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 12:19
Jesper Donnis's Avatar
Jesper Donnis Jesper Donnis is offline
Registered User

Jesper Donnis is on a distinguished road
Send a message via ICQ to Jesper Donnis
Jeg vil umiddelbart mene at det var en oplagt opgave for landsforeningen at formulere et sæt vejledninger til foreningerne. Dette er formentligt en masse gode ideer derude som man kunne trække på fra eks Red Barnet, DGI og andre der måske allerede har gjort sig en masse tanker om problemet og hvordan ungdomsorganisationer bør forholde sig.

/JMD
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 15:20
Jonas Hedegaard's Avatar
Jonas Hedegaard Jonas Hedegaard is offline
Registered User

Jonas Hedegaard is on a distinguished road
Jeg har tænkt over problemet før og tog det blandt andet op i en workshop på Forum2 - og jeg har faktkisk for ganske nyligt gjort mig nogle tanker omkring emnet. Jeg vil tage det op på næste landsforeningsbestyrelsesmøde.

Men det er med sikkerhed et problem man bør tage stilling til - snart!
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 15:34
Tue Rasmussen Tue Rasmussen is offline
Registered User

Tue Rasmussen is on a distinguished road
Man skal selvfølgelig være opmærksomme på at rollespilsmiljøet i langt mindre grad end idrætsklubber bruger lønnede ledere. Og da de fleste idrætsforeningers eneste anti-pædofili tiltag er at tjekke straffeattest på lønnede ledere, er det ikke værd at kopiere som strategi.

Men jeg kan på min forenings vegne (Lorania) sige at vi fra bestyrelsens side er opmærksomme på problematikken.

Jeg hilser forslaget om en udmelding fra landsforeningen velkomment. Da rollespilsforeninger netop er kendetegnet ved lav grad af organisation og voksne og børn som rollespiller sammen, er det vigtigt at have nogle retningslinjer at gå ud fra.

mvh Tue
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 15:44
Pierre Husted Sigvardsen's Avatar
Pierre Husted Sigvardsen Pierre Husted Sigvardsen is offline
Administrator

Pierre Husted Sigvardsen is on a distinguished road
I R/R har vi heller ingen nedskrevne retningslinier. Jeg vil heller ikke sige at vi direkte er opmærksomme på det - for vi er så få voksne.

Men som i alle siger ville det være en oplagt opgave for Landsforeningen at formulere nogle retningslinier. Når de kommer, så bliver de selvfølgelig officiel R/R politik.

Hvis man ikke skal tjekke lønnede ledere, så kunne man tjekke alle der er arrangører i foreningen. Begrebet arrangør betyder så desværre meget forskelligt i de forskellige foreninger. Jeg ved ikke hvordan, så jeg sætter min lid til at Landsforeningen formulerer noget til os.
Old 03.11.2003, 16:02
Tue Beck Olling's Avatar
Tue Beck Olling Tue Beck Olling is offline
Registered User

Tue Beck Olling is on a distinguished road
Drejer emnet sig udelukkende om seksuelle overgreb på mindreårige eller kommer det også til at dreje sig om udnyttelse af den autoritet arrangørrollen giver - altså moralske retningslinier?
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 16:48
Carsten Andreasen's Avatar
Carsten Andreasen Carsten Andreasen is offline
Registered User

Carsten Andreasen is on a distinguished road
Send a message via ICQ to Carsten Andreasen
Det interessante er vel netop at børn og voksne ved nogle arrangementer spiller sammen, modsat fx en fodbold klub med senior og junior hold.

Derfor fungerer det ikke at nøjes med at tjekke arrangører. Hvad der så kan gøres må overvejes. Arrangørerne er i jo i mange tilfælde nogen af dem der har mindst kontakt med spillerne.

Men lad os da starte med at glæde os over at det ikke har været noget problem indtil nu.

.cA
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 20:42
Ryan Hansen's Avatar
Ryan Hansen Ryan Hansen is offline
Registered User

Ryan Hansen is on a distinguished road
Send a message via ICQ to Ryan Hansen
Man bliver også checket ved spejderne, og der er der ikke nogen, der er lønnede, så det er ikke lønnen, der er afgørende. Men alle juniorkampagner/scenarier, hvor der er en formel ledelse (aka en bestyrelse), bør man overveje det.

Folk bør også være opmærksom på, at det er strafbart at have et forhold til unge under 18 såfremt man har en betroet stilling i forhold til dem (formulering ikke korrekt i forhold til loven). Dette vil f.eks. sige arrangører, der finder en kæreste blandt deltagerne. En spejderleder blev for nylig dømt for at have haft forhold til to 16-årige piger. Spejderledere og scenariearrangører har meget til fælles, når det gælder pligter og ansvar.

MVH Ryan
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 20:49
Maria Lind Heel's Avatar
Maria Lind Heel Maria Lind Heel is offline
Registered User

Maria Lind Heel is on a distinguished road
Hvad så hvis man er arrangør og har en kæreste der gerne vil deltage i ens scenarie? Er det så også et problem?

/Maria
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 21:45
Erik Winther Paisley's Avatar
Erik Winther Paisley Erik Winther Paisley is offline
Registered User

Erik Winther Paisley is on a distinguished road
Er det ikke en unødig problematisering? Jeg har selv kun én gang hørt et rygte, men det blev hurtigt opklaret.
I stedet for at gøre en stor sag ud af det, bør man holde sig til at tage den slags enkeltvis. Et andet problem er at ansvar kan vedhæftes foreningen, i det ulykkelige tilfælde af at pædofili skulle forekomme. "Hvorfor tjekkede I det ikke?", "Hvordan kunne I lade dette ske for mit barn?". Det er hvad man ville høre, og var jeg arrengør, ville jeg meget nødigt lade et enkelt medlems forseelser gå udover foreningen som helhed. Lad den pædofile få sin dom og behandling, men bland ham udenom spillet.
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 22:33
Jonas Hedegaard's Avatar
Registered User

Det er netop derfor at LLR bør tænke over den slags problemer Erik.
Reply With Quote
Old 03.11.2003, 22:46
Susanne Meldgaard's Avatar
Susanne Meldgaard Susanne Meldgaard is offline
Registered User

Susanne Meldgaard is on a distinguished road
Problemet er, at man netop ikke vil kunne blande ham uden om foreningen, især ikke hvis det er et medlem af en forening. Hvis man kunne det, så ville det jo ikke være et problem hos spejderne, hos DGI eller nogen andre steder.

Men som man kan se, har folk (med børn) det med at hægte ting sammen i store perspektiver. Hvis et barn bliver forulempet ved et sommerscenarie, i skoven eller et andet sted, så kan jeg lover dig for, at mange børn ikke vil komme til at spille rollespil.

Netop derfor, er det godt at have noget at gå ud fra med det samme. Det vil vise, at vi har overblik og er interesserede i at forholde os til problemet i stedet for at kaste det fra os.
Reply With Quote
Old 04.11.2003, 16:35
Ryan Hansen's Avatar
Ryan Hansen Ryan Hansen is offline
Registered User

Ryan Hansen is on a distinguished road
Send a message via ICQ to Ryan Hansen
Quote:
Originally posted by Maria Lind Heel
Hvad så hvis man er arrangør og har en kæreste der gerne vil deltage i ens scenarie? Er det så også et problem?

/Maria
Det er (nok) ikke et problem, eftersom det kun er strafbart at udnytte sin position. Den retter sig specielt mod lærere og andre undervisere, hvilket en master godt kan lempes ind under (når en spejderleder eller idrætsleder kan).

Så hvis en arrangør allerede er kæreste med en af deltagerne, før det betroede forhold (lærer/elev/whatever) indtræffer, kan det næppe tolkes som en udnyttelse af det betroede forhold.

Så igen, jeg læser ikke jura. Sund fornuft kan ikke altid bruges i forbindelse med lovgivningen...

MVH Ryan
Reply With Quote
Old 04.11.2003, 17:20
Marc Fornes's Avatar
Marc Fornes Marc Fornes is offline
Registered User

Marc Fornes is on a distinguished road
Det er "skægt", men det her havde jeg sgu ikke tænkt på før i bragte det op. Så thumbs op til dem der startede tråden. Men det er rigtigt at det hurtigt kunne blive et problem, idet vores miljø hurtigt bliver ramt af dårlig omtale selv i forbindelse med mindre ting, så jeg får kuldegysninger ved tanken om Ekstra Bladets forside: " pædofile stortrives i levende rollespil" ell lign kunne jo være ødelæggende. Så vi må vel være lidt på udkig, uanset hvad LLR nu finder frem til, MEN hvor går grænsen til paranoiaen? Fact er jo at der går mange af de typer løs i vores samfund, så hvorfor skulle livemiljøet være anderledes?
Reply With Quote
Old 04.11.2003, 17:49
Jonas Hedegaard's Avatar
Registered User

For mig er det ikke en snak om paranoia eller omdømme, men om sikkerhed. Der skal lavews nogen tiltag for at forhindre at mindreårige udnyttes igennem live rollespil eller kontakt med miljøet. I LLR's bestyrelse vil vi tage en snak om det og så tage kontakt til Red Barnet, Ungdomsringen eller BUPL (er der andre gode forslag så kom endelig med dem, jeg nævner kun disse tre fordi jeg er bekendt med dem i forvejen).
Reply With Quote
Old 05.11.2003, 13:34
Mads Rønne Jørgensen's Avatar
Mads Rønne Jørgensen Mads Rønne Jørgensen is offline
Registered User

Mads Rønne Jørgensen is on a distinguished road
Well..

Den eneste løsning er kan se lige pt. er at lave klare grænser for hvornår det er et Senior scenarie og et Junior scenarie

Ved Junior Scenarier kunne man lave en regl om at alle Seniorspillere skal kunne fremvise en strafeattest som bestyrelsen kan vurdere ud fra.

og ved Senior Scenarier kunne man tillade Juniorspillere at spille med, SÅ FREMT de har en værge (en person over 18 der har taget ansvaret for junior spilleren) med sig som kan gribe ind og tage ansvaret.. Denne værge skulle så have underskrift fra juniorspillerens forældre (eller juridiske værge om man vil).

Personligt har jeg en ren straffeattest, men jeg ved også godt at det meget nemt kan give mange en dårlig samg i munden hvis man SKULLE aflevere en straffe attest til bestyrelsen, bare for at få lov til at spille med og for at undervise børnene i rollespil (det er den primære grund til at jeg spiller i Tempus - at lære børnene at liverollespil godt kan lade sig gøre uden vold), og jeg er da også klar over at det hurtigt kunne blive udnyttet af et svigfuldt medlem af en bestyrelse, men det er her Tavshedspligt kunne komme ind i billedet - specielt hvis man har lavet noget dumt/pinligt en enkelt gang eller to...
Reply With Quote
Old 05.11.2003, 14:02
Peter Benjamin Madsen's Avatar
Peter Benjamin Madsen Peter Benjamin Madsen is offline
Registered User

Peter Benjamin Madsen is on a distinguished road
Det ville da i mine øjne være fint, hvis bare der er tavshedspligt fra bestyrrelsens side. Det ville jo ikke give mening ikke at kunne deltage, grundet f.eks at køre for stærkt på en knallert, men det er heller ikke fedt hvis alle får det at vide (Knallert er et mildt tilfælde, men fjolset der er dømt for pædofili kommer nok ikke rendende med en straffeattest)
Problemet er at det er en meget besværglig løsning, but then again, lette løsninger har flere smuthuller.
Reply With Quote
Old 05.11.2003, 16:26
Mikael Thoustrup's Avatar
Mikael Thoustrup Mikael Thoustrup is offline
Registered User

Mikael Thoustrup is on a distinguished road
Send a message via ICQ to Mikael Thoustrup
Jeg vil mene, at straffeattest i forbindelse med live er noget overkill. Jeg har også ren ren straffeattest, men jeg ville alligevel føle, at det var noget krænkelse af privatlivet at skulle forevise straffeattesten inden hvert live...

Mht. organisationer, som kunne være interessante, så har Red Barnet en forholdsvis nyopstartet ungdomsorganisation - PRESS - som med 100 % vil hjælpe alt hvad de kan...
Reply With Quote
Old 05.11.2003, 17:50
Henrik vig Henrik vig is offline
Registered User

Henrik vig is on a distinguished road
Send a message via ICQ to Henrik vig
yes den med starffe attest ville være lidt grov..!

og hvis man sikre sig på alle punkter.. hvis folk virkelig vil så kan de komme igennem..!
Reply With Quote
Old 05.11.2003, 19:36
Louise Larsen's Avatar
Louise Larsen Louise Larsen is offline
Registered User

Louise Larsen is on a distinguished road
Det handler ikke så meget om hvorvidt vi død og pine lægger alle 18+ på pinebænke og tæver dem med et metalrør til de afslører alle deres perverse fantasier.

Det handler mere om, at når uheldet er ude, den unge er ked, forældrene er bitre og pressen kommer, så kan vi sige "Vi tjekkede i det omfang vi kunne og har faktisk gjort en indsats for at forhindre sådanne tilfælde." - i stedet for vi stikker hovedet i en busk og siger "det er for besværligt, vi gider ikke, vi vil ikke krænke privatlivet, kiks kiks."

På den måde er vores samvittighed ren - skovene (og mange andre områder) i DK er trods alt frie, og mange gange kan fremmede udefra jo også komme "på besøg".

I snakker om at varetage medlemmerne over 18 års interesser i form af privatlivets fred, men hvad med at avretage de unge spillers interesser?
Det, den voksne spiller mister ved at skulle aflevere en straffeattest er ikke engang en fjerdel af, hvad et barn mister hvis denne bliver misbrugt. Barnets tarv kommer altid før den voksnes.

Det er umuligt at tjekke alle, men foretages der stikprøver så ved den pædofile aldrig, hvornår arrangørerne peger på ham og siger "DIG!?" - og det skulle forhåbenligt forhindre et tag-selv bord for disse forbrydere.

MVH Louise

Ps. Jeg tror kun, fremviselse af straffeattest krænker de folk, som har noget at skjule... Men det kan jo være, at jeg tager fejl.

Last edited by Louise Larsen; 05.11.2003 at 19:50.
Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules